آموزش گوگل آنالیتیکس
توضیحی مختصر درباره ی گوگل آناتیلیکس
ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل به رایگان در اختیار وبسمتران قرار میدهد.
با استفاده از این ابزار تحلیلگر میتوانید اطلاعات بسیار کاملی درباره ی ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و... دست یابید.
همچنین شما با این ابزار میتوانید سایت، وبلاگ و شبکههای اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی مثل نحوه ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ میدهد را رصد کنید.
شایان ذکر است که این ابزار با بقیه ابزارهای Google سازگار میباشد.
میتوان آنالیتیک را با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر ترکیب کرد.
به طور کلی سه نوع اطلاعات را میتوان با گوگل آنالیتیکس جمعآوری کرد:
اطلاعات نحوه جذب کاربر (User Acquisition Data)
در این بخش میتوانید بررسی کنید ترافیک ورودی به سایت شما با چه روشهایی صورت میگیرد.
اطلاعات رفتار کاربر (User Behavior Data)
اطلاعات رفتاری کاربر میتواند به عنوان یک راهنما جهت بهبود وبسایت عمل کند. این اطلاعات در طول یک بازدید کاربر، در وبسایت جمعآوری میشوند و عبارتند از اینکه: مخاطب چه مدت در وبسایت شما مانده است؟ اولین و آخرین صفحهای که مخاطب در سایت مشاهده کرده، کدام صفحه بوده است؟ مسیر مرور صفحات وبسایت شما چگونه است؟
اطلاعات تبدیل (conversion)
استفاده از اطلاعات تبدیل به شما کمک میکند علاوه بر پیگیری کل تبدیلها، درآمد خود را از منابع آنلاین کسبوکار محاسبه کنید. ابزار گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل ایجاد میکند که میتواند با صفحات وب حاوی درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شود.
سوالاتی که به کمک این ابزار میتوانید پاسخ آنها را بیابید:
- بازدیدکنندگان از طریق چه وبسایتی به سایت من وارد میشوند؟
- چه ساعتی بیشترین ترافیک و چه ساعتی کمترین ترافیک را در وبسایتمان داریم؟
- کدام تکنیکهای بازاریابی بیشترین تاثیر را بروی ترافیک وبسایت من دارند؟
- چند نفر از وبسایت من بازدید میکنند؟
- آیا محتویات صفحات من به اندازه ی کافی واضح و جذاب هستند؟
- مسیر تبدیل شدن یک کاربر عادی سایت به مشتری، دقیقا به چه صورت بوده است؟
- خوانندگان وبلاگ من به چه مطالب و موضوعاتی علاقهمند هستند؟
- افراد به طور متوسط چه مقدار زمانی در وبسایت من وقت میگذرانند؟
- بازدیدکنندگان من در چه شهرها و کشورهایی زندگی میکنند؟
- چطور بودجه تبلیغاتی رو در بهترین جای ممکن هزینه کنیم؟
- آیا داشتن یک وبسایت واکنشگرا و مناسب گوشی برای من لازم است؟
- چگونه میتوانم سرعت سایت خود را افزایش دهم؟
نکات ضروری برای شروع کار با گوگل آنالیتیکس:
- استفاده درست از UTM ها را بلد باشید
یو تی ام ها، پارامترهایی هستند که به گوگل آنالیتیکس میگویند منبع ترافیک کاربر کجاست. کاربرد این بخش زمانی مشخص میشود که میخواهید تبلیغاتتان را بهینه کنید.
- مشخص کردن اهداف سایت
هدف هر وبسایتی میتواند با وبسایت دیگر کاملا متفاوت باشد، به همین دلیل به طور پیش فرض در گوگل آنالیتیکس، اهداف یا goal های از پیش ساخته شدهای وجود ندارد و باید خودتان به درستی آنها را تعریف کنید.
- سرچ سایت را فعال کنید
شما میتوانید ببینید کاربران در سایت شما چه چیزی جستجو کردهاند. برای اینکار باید تغییرات بسیار آسانی را در گوگل آنالیتیکس انجام دهید.
یادگیری گوگل آنالیتیکس به چه کسانی توصیه میشود؟
- مدیران وبسایت
- وبمسترها
- دیجیتال مارکترها
- متخصصان محتوا
- متخصصان سئو
- اکانت منیجرهایی که مدیریت تبلیغات وب را به عهده دارند
ما در دوره آموزش گوگل آنالیتیکس نحوه نصب و کار با این ابزار را به صورت جامع آموزش داده ایم.
- ۰۱/۰۷/۲۱